به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مراحل توقیف خودرو چک برگشتی

مراحل توقیف خودرو چک برگشتی

سر فصل های محتوا

مراحل توقیف خودرو برای چک:

تصور غلطی که در بین اکثر مردم این روزها رواج دارد این است که خودرو شخصی مدیون جزء مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نیست . این تصور اشتباه هم در میان طلبکارانی که نمی دانند می توانند خودرو مدیون را توقیف کرده و طلب خود را وصول نمایندو هم در میان مالکانی که تصور می کنند خودرو آنها قابل توقیف نیست رواج دارد.در این مقاله سعی بر این شده تا این تصور اشتباه برطرف گردد و راه برای دریافت طلب از مدیون هموار گردد مراحل توقیف خودرو چک برگشتی

چه زمانی می توان خودروی شخص مدیون را توقیف کرد:

در مورد چکی که با گواهی عدم پرداخت مواجه می شود یا به لفظ عامه برگشت می خورد می توان از طریق راههای چهار گانه که در مقالات مرتبط مفصل در مورد آن توضیح دادیم برای وصول وجه چک اقدام کرد.

سریع ترین راه وصول چک

در هر کدام از این روش ها مراحل توقیف خودرو چک برگشتی متفاوت است.

اگر چک ظرف پانزده روز از تاریخ آن برگشت بخورد امتیازاتی دارد از جمله تقاضای تامین خواسته بدون پرداخت خسارت احتمالی.بدین معنا که همزمان با طرح دعوای حقوقی یا حتی کیفری می توانید تقاضای تامین خواسته کنید و بعد از صدور قرار تامین و حتی قبل از تعیین وقت رسیدگی پرونده تامین خواسته را درواحد اجرای احکام تشکیل دهید و تقاضای استعلام و در صورت وجود توقیف خودرو متعهد چک را بنمایید.

در روش صدور اجرائیه چه از طریق دادگاه و چه از طریق اجراء ثبت  تامین خواسته وجود ندارد و بعد از صدور اجرائیه و تشکیل پرونده اجرائی در واحد اجرای احکام می توانید اموال خوانده را استعلام کرده و توقیف نمایید.

چنانچه از سیستم تامین خواسته استفاده نکنید در پرونده های حقوقی و کیفری می توانید بعد از صدور رای، قطعی شدن آن و  صدور اجرائیه و تشکیل پرونده اجرای احکام خودرو متعهد را توقیف نمایید.

توقیف خودرو برای چک

چگونه خودروی متعهد را پیدا کنیم:

در بررسی مراحل توقیف خودرو چک برگشتی سوالی که بیش از همه مطرح می گردد این است که از کجا بدانیم خوانده خودرویی دارد یا خیر ؟یا خودرویی که اکنون دارد به نام خودش بوده و قابل توقیف می باشد یا نه؟

باید بدانید که برای توقیف خودرو در واحدهای اجرای احکام و همچنین اجراء ثبت ،از راهور جهت مالکیت خودروی شخص با توجه به کد ملی استعلام به عمل می آید و خودرو یا خودروهایی که به نام متعهد است مشخص می گردد و از همان مرجع در بدو امر توقیف سندی می شود و در این شرایط پلاک اتومبیل در مراکز تعویض پلاک قابل تعویض نمی باشد.این استعلام در حال حاضر به صورت سیستمی بوده و نیازی به مراجعه حضوری ندارد و پاسخ آن نیز به صورت سیستمی به مرجع درخواست کننده ارسال می گردد.

در شرایط فعلی صرف تقاضای استعلام کافی بوده و نیازی به دانستن مالکیت خوانده بر خودروی شخصی ندارید.

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مراحل توقیف خودرو چک

مستثیات دین:

طی سال ها و در زمان حکومت قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تنها خودرو سواری شخص جزئی از مستثنیات دین محسوب می شد.بنابراین هنوز نیز این تصور در بیشتر افراد وجود دارد که همچنان وسیله نقلیه قابل توقیف نیست.

این در حالی است که با تصویب و اجرائی شدن قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 93 و در ماده 24 آن قانون، به صراحت خودرو شخصی از مستثنیات دین خارج گردیده و در حال حاضر قابل توقیف و دریافت دین از طریق فروش آن می باشد.

با اینهمه بر اساس بند ه همین ماده اگر در شرایطی خودرو شخصی وسیله کسب و کار باشد و مستند به این بند همچنان جزئی از مستثنیات دین خواهد بود.

استناد به این بند ماده 24 تنها در صورتی است که از وسیله نقلیه جهت کسب درآمد استفاده کنیم نه اینکه تنها وسیله حمل و نقل به محل کار باشد.مثلا تاکسی یا ماشین های سنگین که شغل مالک آن بوده و بدون این وسایل کسب درآمدش ممکن نیست می تواند مستثنیات دین تلقی شده و قابل توقیف نباشد .اما خودرو شخصی مغازه دار یا کارمندی که صرفا برای رفتن به محل کار از آن استفاده می کند هرگز مشمول این بند نخواهد بود.

مراحل توقیف خودرو برای چک برگشتی

مراحل بعد از توقیف:

بعد از توقیف سندی خودرو باید برای توقیف فیزیکی آن اقدام نمایید. درخواست توقیف فیزیکی در مرحله تامین خواسته ممکن نمی باشد و تنها بعد از قطعیت رای و تشکیل پرونده اجرائی می توان تقاضای توقیف فیزیکی نمود.با ارسال درخواست از طریق واحد اجرای احکام به پلیس راهور و صدور دستور توقیف فیزیکی شما می توانید در هر جائی که خودروی موصوف را پیدا نمودید به پلیس 110 گزارش دهید .پلیس بعد از استعلام از راهور و تایید دستور توقیف فیزیکی جهت بردن خودرو و انتقال به نزدیکترین پارکینگ حاضر خواهد شد.

از این به بعد مراحل اجرای حکم عملا شروع شده و بعد از تقاضای ارزیابی و کارشناسی خودرو و قیمت مشخص شده ،این وسیله از طریق واحد اجرای احکام به مزایده گذاشته شده و فروخته خواهد شد و از محل قیمت دریافتی مطالبات شما و نیم عشر اجرائی دادگاه پرداخت خواهد گردید .مگر اینکه قبل از مزایده مدیون کل طلب خود را بپردازد.

پس تا زمانی که مدیون طلب شما را به صورت کامل پرداخت نکند یا رضایت شما را جلب ننماید نمی تواند خودروی خود را از توقیف خارج نماید.

نکته مهم در این رابطه آن است که اگر مدیون خودرو شخصی داشته باشد تا زمانی که تمامی مراحل فوق طی نگردد حکم جلب وی صادر نمی شود.

از آنجا که جدا از بحث اخذ رای ، جریان اجرای احکام مدنی بسیار تخصصی بوده و عمدتا افراد عادی در واحد های اجرای احکام دچار سردرگمی می گردند بهترین راه استفاده از وکلای مجرب و متخصص در این زمینه می باشد .چرا که اجرای احکام هم نیازمند تجربه و تخصص در این زمینه جهت سهولت کار و همچنین سرعت بالای انجام آن است و هم مستلزم صرف وقت زیاد و رفت و آمدهای مکرر می باشد.که هردوی این معضلات در استفاده از وکلای دادگستری به راحتی مرتفع گشته و شما را سریع تر و بهتر به هدف مطلوب می رساند.

لینک های اشتراک گذاری

واتساپ
توییتر
پرینت
تلگرام

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–