به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

فروش سهم الارث قبل از تقسیم

فروش سهم الارث قبل از تقسیم

سر فصل های محتوا

چگونگی فروش سهم الارث قبل از تقسیم:

در این مقاله سعی داریم در مورد سهم الارث و امکان فروش سهم الارث قبل از تقسیم توضیح دهیم.این مسئله که مورد سوال و مشاوره بسیاری از افراد مجموعه ماست ما را بر آن داشت تا بررسی کنیم که آیا از لحاظ قانونی امکان فروش سهم الارث قبل از تقسیم وجود دارد؟در این رابطه ابتدا باید ترکه و ویژگی های آن را بشناسیم.سپس در مورد زمان تقسیم صحبت خواهیم کرد.در نهایت این بحث مطرح می گردد که قبل از تقسیم چگونه سهم الارث خود را بفروشیم.

سهم الارث پدر و مادر از فرزند پسر جهت مطالعه

ترکه چیست؟

هرگاه شخصی فوت می کند مجموعه ای از دارایی از وی به جا خواهد ماند که دارای شخصیت حقوقی مستقلی می باشد .به این مجموعه دارایی ترکه می گوییم.از عبارت دارایی استفاده می کنیم چون که ممکن است آنچه از متوفی باقی می ماند صرفا بدهی های وی باشد.

از آنجا که برای اموال متوفی مالکیتی نیست و تا تعیین تکلیف این اموال بلا مالک هستند پس قانون برای آن یک شخصیت حقوقی مستقل قائل شده است .این شخصیت حقوقی بعد از اینکه مراحل جداسازی دیون و وصایا صورت گرفت و مابقی به ملکیت ورثه درآمد از بین می رود و جزئی از دارایی ورثه می گردد.

اما اولین قدم برای ترکه ،جداسازی هزینه کفن و دفن متوفی از اموالش می باشد.اگر متوفی وصیت خاصی در این زمینه نکرده باشد باید هزینه متعارفی از ترکه برای کفن و دفن برداشته شود.سپس نوبت به دیون متوفی می رسد که مهریه زوجه دائم و موقت و نفقه زوجه دائم نیز از جمله دیون محسوب می شود.در آخر وصایا از ترکه خارج می گردد.بعد از طی همه مراحل میراث به جا مانده بین ورثه به نسبت سهم هر کدام تقسیم می گردد.

ترکه چیست؟

زمان تقسیم سهم الارث:

همانطور که در بالا شرح داده شد تا زمانیکه هزینه موارد دینی متوفی ،دیون وی و وصایا از ترکه خارج نشود جایی برای تقسیم میراث نیست.

بعد از خروج هزینه های فوق ورثه برای تقسیم ارث ابتدا باید برگه انحصار وراثت خود را از شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی متوفی دریافت کنند.در این برگه ورثه و سهم هر یک به تفکیک مشخص شده است.از این زمان هر یک از ورثه به نسبت سهم مشخص شده در کل ماترک به صورت مشاعی مالک است.چیزی که در عرف به نام محروم کردن یکی از ورثه از ارث مطرح شده و بعضا در فیلم ها یا سریال ها دیده می شود از نظر قانونی ممکن نیست.قبول و رد ارث که در قانون آمده نیز بدین معنا نیست که یکی از ورثه می تواند سهم الارث را نپذیرد.

در واقع بعد از طی مراحل پیش گفته مالکیت میراث بدون خواست ورثه به ایشان منتقل می گردد.اثر رد ترکه در آنجا ظاهر می شود که بعدا کسی ادعای طلبی علیه متوفی کند.ورثه ای که ترکه را رد کرده است مسئول پرداخت چنین دیونی نیست.

آنچه که در این مرحله به ورثه منتقل می شود مالکیت مشاعی در کل میراث است .یعنی هر کدام از ورثه دارای مالکیتی در جزء جزء اموال به جا مانده است.اینجا اولین جایی است که بحث تقسیم ترکه مطرح می شود .اگر همه ورثه بالغ باشند و محجور یا غائبی در میان آنها نباشد می توانند ورثه را با تنظیم یک صلح نامه یا تقسیم نامه به توافق میان خود تقسیم کنند.

نمونه قرارداد صلح سهم الارث

اگر در میان ورثه توافقی نبود یا صغیر ،غائب یا محجوری در میان آنها بود تقسیم توسط دادگاه صورت می گیرد.

فروش سهم الارث قبل از تقسیم:

در مورد فروش سهم الارث قبل از تقسیم بین زمان هایی که قصد فروش هست تفاوت وجود دارد.

همانطور که به صورت کامل در بالا توضیح دادیم بعد از فوت متوفی مراحلی از خروج اموال از ترکه باید صورت پذیرد تا میراث ورثه مشخص شود.در این زمان که شخص به تازگی فوت کرده و اموال وی هنوز به صورت کامل مشخص نشده و دیون و وصایای وی از ترکه خارج نشده است فروش سهم الارث از نظر قانونی بی معنا و غیر ممکن است.درست است که با فوت متوفی ورثه و سهم الارث هر کدام به صورت قانونی مشخص است .

نمونه قرارداد صلح سهم الارث

اما هنوز میزان مال و اموالی که قرار است به ورثه برسد مشخص نیست.هنوز ترکه شخصیت حقوقی مستقلی دارد و متعلق سهم ورثه قرار نگرفته است.فروش چنین سهم الارثی با توجه به نامعلوم بودن مبیع و عدم امکان قیمت گذاری از نظر قانونی ممکن نیست.با اینهمه در همین شرایط گاهی عقد صلحی مسامحه ای بین ورثه یا حتی با افراد غیر تنظیم می گردد که کل سهم الارث شخص در آینده متعلق به دیگری باشد.اما چون تعیین اموال ممکن نیست آنچه به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد صرف یک وکالتنامه رسمی جهت اداره سهم الارث طرف قرارداد است.

بعد از اینکه امور مالی ترکه به پایان رسید و فرم انحصار وراثت اخذ گردید سهم هر یک از ورثه به صورت مشاعی متعلق حق وی قرار می گیرد.در این مرحله نیز همچنان تقسیم صورت نپذیرفته است اما میزان مالکیت هر یک از ورثه و اموال متوفی مشخص شده است.در این حالت شخص می تواند با هر نوع قرارداد رسمی از جمله بیع سهم خود را به فروش برساند.

فقط باید بدانیم آنچه در این مرحله فروخته می شود درصد مشاعی از هر مال است.یعنی خریدار مالک هیچ مال مشخصی نیست بلکه با سایر ورثه شریک در اموال است.که البته تحویل مبیع نیز در چنین شرایطی تابع اجازه سایر شرکاست. این نوع از فروش البته معمولا میان خود ورثه اتفاق می افتد که مشکلات کمتری در چنین شرایطی ایجاد می گردد.

اگر یکی از ورثه تمایل به فروش داشته باشد در حالیکه دیگران نه قصد خرید سهم وی را داشته و نه قصد فروش سهم خود را و تقسیم هم میان ورثه صورت نگیرد و از آنجا که معمولا خرید چنین مالی از اشخاص ثالث نیز بعید به نظر می رسد نوبت به اقدام از طریق اخذ دستور فروش مال مشاع غیر قابل تقسیم از طریق دادگاه می رسد.

فروش سهم الارث قبل از تقسیم

در این فرض ابتدا باید به اداره ثبت محل ملک مراجعه کرده و تقاضای افراز مال را نمود.بعد از کارشناسی های ثبتی چنانچه مال غیر قابل افراز تشخیص داده شد نوبت به مراجعه به دادگاه و تقاضای فروش مال از طریق مزایده می رسد.این آخرین راه و البته پر ضرر ترین مسیر است .چون بی شک قیمتی که در مزایده به فروش می رسد از قیمت واقعی مال کمتر خواهد بود.

پس نتیجه بحث آنکه تا هر زمان که ترکه شخصیت حقوقی مستقلی دارد فروش سهم الارث امکان قانونی ندارد جز از طریق صلح و اعطاء وکالت رسمی که البته قطعا توصیه نمی گردد.بعد از انتقال مالکیت ترکه به ورثه امکان فروش سهم مشاعی هر یک از ورثه به دیگر وراث یا اشخاص ثالث وجود دارد ولی تحویل مبیع منوط به اجازه سایر شرکاست.

در صورت تمایل به فروش و مخالفت سایرین نیز توسل به قانون فروش املاک مشاع غیر قابل تقسیم راه حلی قانونی است.

همه این موارد در شرایطی می تواند مفید خوب یا بسیار مضر باشد.توصیه ما برای جلوگیری از هر گونه اختلاف در آینده استفاده و حضور وکلای متخصص در این زمینه برای رسیدن به بهترین نتیجه است.

 

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مقالات مرتبط

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–