به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مراحل شکایت کیفری چک

مراجل شکایت کیفری چک

سر فصل های محتوا

مراحل شکایت کیفری چک:

در این مقاله سعی ما بر این است تا مراحل شکایت کیفری چک را توضیح دهیم به گونه ای که ابهامات این نوع از پیگیری چک های برگشتی مرتفع شده و بدانید که برای هر چکی که گواهی عدم پرداخت دریافت نموده است نمی توان از طریق کیفری اقدام کرد.شرایط خاص و زمان بندی هایی لازم است تا یک چک قابل تعقیب کیفری باشد.عدم اطلاع از این شرایط و زمان بندی ها مراجع قضایی کیفری را با انبوه شکایات چک بی محل مواجه کرده است که اغلب به صدور قرار منع تعقیب منجر می گردد.

شرایط تعقیب کیفری چک

شرایط تعقیب کیفری چک:

تنها چک های متعلق به بانک را می توان مورد تعقیب کیفری قرار داد .بنابراین چک های مربوط به موسسات مالی و اعتباری قابل تعقیب کیفری نیستند.تنها چک هایی را می توان مورد تعقیب کیفری قرارداد که وعده دار نباشند یا به تعبیر دیگر چک روز باشند.

چک های مدت دار که امروزه در عرف معاملات تجاری ما بسیار رایج است جنبه کیفری ندارد نوع معامله ،فاکتور تاریخ دار،گارانتی ،شهود یا هر مدرک دیگری که بتواند مدت دار بودن چک صادر شده را اثبات کند پرونده کیفری مربوط به چک بی محل را با قرار منع تعقیب مواجه خواهد کرد.

چک هایی که از باب حسن نیت یا ضمانت صادر می شوند و ریشه در مطالبه طلب واقعی ندارند نیز قابل تعقیب کیفری نمی باشند.در مورد این چک ها اگر شرایط وصول آن مهیا باشد فقط از طریق تقدیم دادخواست حقوقی می توان اقدام نمود.

چک های سفید امضا یا بدون تاریخ نیز قابل تعقیب کیفری نمی باشند.

چک های که در روی برگه چک یا ضمن قرارداد همراه چک مشروط به شرطی باشند نیز فاقد ضمانت اجرای کیفری هستند.

اگر ثابت شود چک از باب معاملات ربوی صادر شده است نیز قابل تعقیب کیفری نمی باشد.

به طور کلی همراهی چک با یک قرارداد در اکثر موارد مانع تعقیب کیفری آن خواهد شد.

زمان بندی در تعقیب کیفری چک:

اگر قصد دارید مراحل شکایت کیفری چک را طی کنید باید بدانید که فقط شش ماه از تاریخ چک فرصت دارید تا آن را به بانک ارائه داده و گواهی عدم پرداخت بگیرید به عبارتی چک را برگشت بزنید.

از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت نیز فقط شش ماه فرصت دارید تا شکایت کیفری خود را مطرح نمایید.

عدم رعایت این دو فاصله زمانی منجر به صدور قرار منع تعقیب خواهد شد.نکته مهم اینکه در صورت انتقال حقوق مربوط به چک در این اثنا دیگر شکایت کیفری قابل طرح یا پیگیری نمی باشد.

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

طرح شکایت مراحل شکایت کیفری چک

طرح شکایت:

برای پیمودن مراحل شکایت کیفری چک ابتدا باید شکوائیه ای با عنوان صدور چک بلامحل تقدیم دادسرا گردد.دادسرای صالح برای رسیدگی به این پرونده ،دادسرای مستقر در محل بانک محال علیه است یعنی بانکی که برای شما گواهی عدم پرداخت را صادر نموده است.

شکایت کیفری به همراه مدارک شما و متن شکوائیه از طریق دفاتر خدمات قضائی به دادسرای صالح ارسال می گردد و جریان رسیدگی کیفری آغاز می شود.در دادسرا بعد از طرح اتهام و بررسی مدارک و تایید این نکته که چک مورد شکایت هیچ کدام از چک های پیش گفته نیست متهم برای پاسخ دادن و دفاع در برابر جرم انتسابی احضار می شود و در صورت عدم حضور جلب می گردد.

هر چند که دادگاه کیفری فقط به جرم صدور چک بلامحل رسیدگی نموده و در مورد بازپرداخت وجه چک تصمیمی نمی گیرد ولی در عمل بیشتر صادرکنندگان چک در چنین شرایطی با عنایت به مجازات های مقرر قانونی برای صدور چنین چکی اقدام به جلب رضایت شاکی نموده و وجه چک را پرداخت می نمایند.در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد می توانید همزمان با شکایت کیفری اقدام به در خواست صدور اجرائیه یا طرح دعوای حقوقی نمایید.در واقع مراحل شکایت کیفری چک می تواند همزمان با یکی از روشهای دیگر وصول چک انجام شود.بر خلاف سایر روش ها ه نمی تواند به صورت همزمان انچام گردد.

در نهایت بعد از رسیدگی مجازات جرم صدور چک بلامحل برای متهم در صورت احراز وقوع بزه در دادگاه کیفری تعیین می گردد.

مجازات چک برگشتی

نتیجه:

برخلاف تصور عامه مردم که شکایت کیفری را سریع ترین راه وصول چک می دانند این روش ناکارمد ترین روش در صورت عدم آگاهی به شرایط حاکم بر چک و مبلغ آن و شخصیت صادرکننده می باشد.

توصیه ما به شما برای رسیدن به مبلغ چک در سریع ترین زمان ممکن با بهترین نتیجه و کمترین نتیجه استفاده از وکلای متخصص در این زمینه می باشد.دادگستری مملو هستند از اشخاصی که به توصیه های غیر تخصصی دیگران مسیری را برای وصول چک خود انتخاب کردند که نه تنها به نتیجه مطلوب نمی رسد که بار سنگین مالی را علاوه بر چک بر آنها تحمیل می نماید.

لینک های اشتراک گذاری

واتساپ
توییتر
پرینت
تلگرام

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–