به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

یک هشتم ارث زن چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

سر فصل های محتوا

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

چگونه یک هشتم ارث زن را محاسبه کنیم؟

در این مقاله سعی بر این داریم تا با شرایط مختلف نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن شرح دهیم در این زمینه مسائل مختلفی قابل طرح است.از جمله اینکه شرایط لازم برای ارث بردن زن چیست؟در چه فرضی سهم زن یک هشتم از میراث است؟این سهم از کدام اموال است؟ و در نهایت اینکه در شرایط تعدد زوجات چگونه محاسبه می گردد؟

مقاله فروش سهم الارث بدون اجازه و رضایت جهت مطالعه

شرایط زن برای ارث بردن از شوهر

شرایط زن برای ارث بردن از شوهر:

مطابق ماده 940 قانون مدنی اولین و مهمترین نکته در شرط میراث ، عقد دائمی می باشد . پس زوجه موقت از اموال شوهر ارث نمی برد.اگر زنی به عقد دائمی همسر خود درآمده باشد ولی به هر دلیلی این عقد تا زمان فوت شوهر ثبت نشده باشد با تقدیم دادخواست اثبات زوجیت و ارائه مدارک و شهود و اخذ رای دادگاه می تواند سهم خود از میراث را دریافت نماید.

طبق ماده فوق زن نباید از ارث ممنوع باشد .ممنوعیت از میراث در مورد قتل همسر اتفاق می افتد .بدین معنا که چنانچه زوجه همسر خود را بکشد از ارث او محروم می گردد.

زوجه باید در زمان فوت شوهر زنده باشد حتی اگر قبل از تقسیم ترکه فوت نماید.در این صورت سهم میراث زوجه متوفی بین ورثه وی تقسیم خواهد شد.

اگر زوجه طلاق رجعی گرفته باشد و در مدت عده زوج فوت نماید زوجه همچنان از اموال وی ارث خواهد برد.

اگر شوهر زن خود را در حال مریضی طلاق دهد و در مدت یک سال از طلاق بر اثر همان مرض بمیرد زوجه از وی ارث خواهد برد مشروط بر اینکه مجددا ازدواج نکرده باشد.

اگر مردی در حال بیماری زنی را عقد کند و قبل از دخول بر اثر همان بیماری فوت کند زن از او ارث نمی برد.

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

در چه زمانی زن یک هشتم به میراث می برد؟

زوجه به عنوان یکی از ورثه که در هیچ طبقه و درجه ای از طبقات ارث قرار نمی گیرد همیشه و در همه حال با وراث دیگر در ترکه سهیم است.زوجه همیشه فرض بر بوده و درصد خاصی از ماترک را به میراث می برد.میزان سهم الارث زن از اموال شوهر متوفی چنانچه متوفی فرزندی نداشته باشد یک چهارم از اموال وی خواهد بود.و چنانچه شوهر فرزندی داشته باشد سهم زن یک هشتم از اموال شوهر محاسبه می گردد.در تقسیمات ارث همیشه اول سهم فرض بر ها جدا خواهد شد و چنانچه چیزی باقی بماند قرابت بر ها از آن بهره مند می شوند.

نکته مهم در این رابطه این است که قید شد شوهر فرزندی داشته باشد. بدین معنا که لازم نیست که فرزندان شوهر متوفی از همین زوجه باشند و حتی اگر فرزندان از همسران دیگر متوفی باشند نیز کافیست تا سهم زن از میراث به یک هشتم تنزل پیدا کند.

نکته دوم در رابطه با تعدد زوجات است.مردی که در حین وفات دارای چند همسر باشد میزان یک هشتم میراث بین همه همسران به صورت مساوی تقسیم می شود.و به این صورت نیست که هر کدام یک هشتم جداگانه ای داشته باشند.این تقسیم نهایت تا چهار همسر دائمی ممکن است چرا که زوجه موقت از ترکه سهمی ندارد.

راه حل حقوقی برای جبران ارث نبردن زوجه موقت در مورد املاک صلح عمری یا وصیت به نفع زوجه موقت است .البته وصیت تا یک سوم کل ماترک معتبر است. اگر میزان آن از این مقدار بیشتر باشد باید سایر ورثه به اجرای بیش از ثلث رضایت دهند در غیر اینصورت معتبر نبوده و قابل پرداخت به زوجه نمی باشد.

یک نکته کاربردی این است که چه زوجه موقت و چه زوجه دائم می توانند قبل از تقسیم ترکه مهریه خود را مطالبه نمایند.برای این امر نیازمند اخذ انحصار وراثت هستند.بعد از گرفتن فرم انحصاروراثت علیه کلیه ورثه متوفی دادخواست مطالبه مهریه تقدیم دادگاه می گردد .چنانچه رای دادگاه مبنی بر محق دانستن زوجه در اخذ مهریه باشد این یکی از دیون ممتاز است که قبل از تقسیم کل ترکه باید پرداخت گردد.زوجه دائم همچنین می تواند برای مطالبه نفقه در ایام عده وفات نیز به روش فوق دادخواست دهد. این موارد سهم زن از ماترک را بیشتر می کند.

پرداخت مستمری یا حقوق دولتی به زوجه متوفی از دیگر مواردی است که سختی های مالی بعد از فوت شوهر را بر زن آسان می کند.

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

 

یک هشتم سهم زن چگونه محاسبه میشود

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن چگونه است؟

در مورد این سوال بسیار رایج که نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن چگونه است؟محل تردید در تغییر قانون است.در قانون قدیم زوجه فقط از اموال منقول ارث می برد و سهمی در اموال غیر منقول متوفی از قبیل زمین و ساختمان نداشت.اما با استفتائات به روز و مشکلاتی که در این زمینه بوجود می آمد در نهایت این قانون تغییر نمود.

در حال حاضر و در قانون فعلی بر اساس ماده 947 قانون مدنی زوجه از قیمت ابنیه و اشجار و نه از عین آنها ارث می برد.البته با توجه به اینکه سهم زن یک هشتم از قیمت اینگونه اموال است ورثه باید این مبلغ را برای تملک این بخش از ترکه به زوجه پرداخت نمایند.اگر ورثه از انجام این کار امتناع نمودند ماده 948 قانون مدنی راهکار قانونی آن را بیان نموده است.بدین صورت که در صورت عدم همکاری سایر وراث زوجه می تواند این مبلغ را از عین این اموال تامین نماید. بدین صورت که درخواستی مبنی بر فروش این اموال به دادگاه تقدیم می شود و با فروش آن سهم زوجه پرداخت می گردد.

یک هشتم سهم مادر چقدر است؟

برای نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن میتوانید قیمت اموال را در ماشین حساب تقسیم بر هشت کنید تا بتوانید ارث خود را به دست اورید

سوال رایج درباره نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن:

یک هشتم یک میلیارد چقدر میشود:صد و بیست و پنج میلیون تومن

یک هشتم دو میلیارد چقدر میشود:پانصد میلیون تومن

یک هشتم سه میلیارد چقدر میشود:سیصد و هفتاد و پنج میلیون

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مقالات مرتبط

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

25 دیدگاه دربارهٔ «یک هشتم ارث زن چگونه محاسبه میشود؟»

  1. معصومه

    سلام من با دوفرزند همسر دوم هستم همسرم ۶ ماه پیش فوت شده ویک شرکت در دبی داشتن
    حالا پسرش از همسر اولش مدعیست که پدر در وصیت خانگی که ۹ نفر امضا کردندگفته شرکت فقط بین فرزندان تقسیم شود ایا ما زوجه حقی نداریم

    1. سلام اگه وصیت و شرکت بیش از ثلث مال باشه فقط با تایید شما اعتبار داره اگه کمتر از ثلث باشه و به وصیت شک دارین اونو زیر سوال ببرید

  2. باسلام
    سهم الارث زن كه يك هشتم هست چطور تقسيم ميشه؟يعني اگر ٨٠٠ ميليون باشه تقسيم بر ٨ كنيم ١٠٠ ميليون به همسر ميرسد يا اينجور نيس؟؟

  3. ناشناس

    سلام خسته نباشید 🌹
    بعد از فوت زن، هشت یک از اموال به وراث تعلق میگیرد؟

  4. محمدرضا بخشی

    با سلام خانم همسر قبلیش فوت شده و یک ملک تجاری یا همان زیر پله باقی مانده ایا سهمش همان یک هشتم هست یا قانون فرق میکند ممنون میشم راهنمایی دقیق کنید

  5. ناشناس

    سلام خسته نباشید پدری در قید حیات تمام اموال خودرا با قولنامه به فرزندان فروخته به همسراش چیزی نداده ایاهمسردرهنگام انتقال سند ادعای حق دارد.

    1. سلام وقت بخیر
      اگر شخص متوفی باغ داشته باشد یک هشتم زن چگونه تقسیم میشه؟

  6. سلام،خسته نباشید،ممنون میشم اگر امکانش هست سوالم رو دقیق بخونید و جواب بدید.
    من تنها پسر پدرم هستم.پدرم۱۰سال قبل فوت شده،مادرم و خواهر ناتنی ام(دختر همسر اول مادرم)امسال به فاصله چندماه فوت شدند.سندملک پدرم همچنان به اسم پدرم هست.طبق محاسبه و نظر دفتراسناد،پسر خواهر ناتنی ام به اندازه ی یک سوم از ثمنیه ی مادرم (=قیمتِ ۱/۲۴ اموال غیرمنقول نه از عین اموال) ارث میبره.منم حاضر به پرداخت قیمتِ به روز سهم ایشون هستم.دادخواست تقسیم ترکه هم دادم.سوال اینه این قیمت رو چه کسی تعیین میکنه؟من فقط نمیخوام ملک به مزایده گذاشته بشه و از دستم بره.هرقیمت کارشناسی و عادلانه ای گذاشته بشه توسط دادگاه یا کارشناس رسمی دادگستری رو حاضرم بدم،اگر پسر خواهر ناتنی ام نظر کارشناس رو قبول نکنه بازهم میتونه درخواست فروش زمین رو بکنه؟!خیلی ممنون میشم اگر وقت داشتید جواب بدید.باتشکر.

    1. سلام قیمت کارشناسی میشه و میره برای مزایده اینکه اجرای احکام قبول کنه شما سهم اونها رو بخرید وملک نره مزایده به خود اجرا مربوط میشه و در هر حال میتونه این رو قبول کنه اگه قبول نکرد میتونید در مزایده حاضر بشین و سهمشون رو بخرید
      اگه کسی به نظر کارشناس اعتراض داشته باشه باید هزینه کارشناسی سه نفره بده و باز ملک کارشناسی بشه

      1. خیلی ممنونم واقعا،که وقت گذاشتید و پاسخ دادید.
        من فکر میکردم با توجه به اینکه پسر خواهر ناتنی ام مشاع در ملک نیست و دراین مورد خاص مثل زوجه از قیمت اموال غیرمنقول ارث میبره(قیمت۱/۲۴) نه از عین اموال، در نهایت نظر کارشناسان ملاک خواهد بود و کار به مزایده نمیکشه.کار به مزایده برسه متاسفانه نتیجش نامشخص میشه.
        خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید.

      2. با سلام وتشکر، پدرم بعد از ۵۰ سال زندگی از مادرمان جدا شدند و بعد با زن دیگری ازدواج دائم داشتند و ۵ سال زندگی کردند، پدرمان ۳ ماه پیش فوت کرد،تکلیف خانه مشخص شده اما میخواستم بپرسم این خانم از اثاثیه منزل چقدر سهم دارد؟ آیا یک هشتم از کل وسایل خانه یا یک هشتم وسایلی که طی این ۵ سال خریداری شده؟

  7. سلام من پدرم فوت شده میخواستم بدونم ایاسهم ارثیه دختروپسریکیه یعنی مثل هم برابربایدارث را تقسیم کنند ممنون

  8. ناشناس

    سلام . من همسر دوم هستم واز شوهرم یک دختر دارم .همسرم یک دختر و یک پسر از زن اول دارد و همسرش هم در قید حیات هستند. آیا یک هشتم . دو همسر چگونه پرداخت میشود . ممنون از راهنمایتون .

  9. با سلام.۸۰۰ متر زمین به ما ارث رسیده است. قیمت عین یک هشتم همسر دوم را هم پرداخت کردیم. حالا برای فروش زمینمان ، برای معامله، آیا ۷۰۰ متر زمین داریم یا ۸۰۰
    در ضمن در سند رسمی مشاعی که گرفته ایم به اقرار همسر دوم نیز استناد شده است.
    با سپاس

  10. سلام خانومم سه برادر دارد پدرشان کهولت سن داره این سه برادر صورت اموال گرفتن وبین خودشان دل بخواهی می خواهند تقسیم کنند و۱۰هکتار زمین کشاورزی خانه ۵۰۰متری ودو دهنه مغازه و تراکتور و ادوات وپول نقد راهنمایی بفرمایید درضمن پدرشان ف راموشی گرفته با تشکر

    1. سلام هر شخصی تا زنده هست حق داره در مورد اموالش تصمیم گیری کنه و از نظر قانونی اعتبار داره
      اگرفراموشی داره باید براشون حکم حجر بگیرید در غیر اینصورت اعمالشون معتبره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–