به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر

سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر

سر فصل های محتوا

در این مقاله سعی داریم در مورد میزان ارث زن دوم از شوهر در شرایط مختلف توضیح دهیم.اینکه سهم الارث زن دوم چقدر است؟سهم الارث زن دوم که بچه ندارد از شوهر چه میزان است سوالاتی است که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

میزان ارث زن دوم از شوهر:

سهم الارث زن دوم  نیازمند وجود شرایطی است که این شرایط در مورد زن اول و در مورد زن دوم باید وجود داشته باشد.در غیر اینصورت هیچ زوجه ای با هیچ رتبه ای از شوهر خود ارث نخواهد برد.این شرایط عبارتند از :

  1. زوجه دائم باشد: بنابراین زوجه موقت به هیچ عنوان ارث نمی برد.
  2. در هنگام فوت شوهر در قید حیات باشد: بنابر این اگر زوجه قبل از شوهر خود فوت نماید دیگر از اموال وی سهم الارثی ندارد.
  3. شوهر خود را به قتل نرسانده باشد: قتل مورث یکی از موانع ارث است.بنابراین اگر زن شوهر خود را به قتل برساند دیگر از اموال وی سهمی نخواهد داشت و جزء ورثه محاسبه نخواهد شد.

بر اساس ماده 942 قانون مدنی سهم الارث زوجه یک چهارم یا یک هشتم خواهد بود.این میزان بین زوجات متعدد به تساوی تقسیم می شود.در شرح ماده فوق باید بگوییم که اگر سهم زوجه بر اساس شرایط یک چهارم یا یک هشتم باشد در صورت تعدد زوجات هر زوجه ای یک چهارم یا یک هشتم نخواهد داشت.بلکه همان یک سهم مشخص بین زوجات متعدد تقسیم می شود.مثلا اگر سهم زوجه یک چهارم باشد و تعداد زوجات دو تا سهم هر یک از آنها از میراث یک هشتم خواهد شد.اگر سهم زوجه یک هشتم باشد و تعداد زوجات دو نفر سهم هر کدام یک شانزدهم خواهد بود.همینطور است اگر تعداد زوجه های دائم یک فرد بیش از دو نفر باشد.

پس از ماده بالا و شرح داده شده به یک نتیجه مشخص می رسیم که سهم زوجه همیشه ثابت و مشخص است و با تعدد زوجات تغییر نمی کند.در واقع در صورت تعدد زوجات تنها کسی که از سهم کمتری برخوردار خواهد شد زوجه اول است و در سهم مابقی ورثه نقشی نخواهد داشت.

سهم الارث زن دوم بدون فرزند

سهم الارث زن دوم بدون فرزند:

زوجه بر اساس سبب از شوهر خود ارث برده و در هیچ کدام از طبقات ارث جای نمی گیرد.بدین معنا که زوجه همیشه و با هر ورثه ای از ارث خود بهره مند می گردد.با این تفاوت که در هنگام تقسیم ارث زوجه از مازاد به رد سهمی ندارد.

مقاله مبانی ارث جهت مطالعه

سهم زوجه براساس قانون چنانچه شوهر فرزندی نداشته باشد یک چهارم از اموال می باشد.چنانچه شوهر دارای فرزند باشد سهم زوجه یک هشتم از اموال است.

بر اساس قانون جدید سهم زوجه از کلیه اموال منقول و از قیمت اموال غیر منقول است.چنانچه ورثه بتوانند سهم قیمتی زوجه از اموال غیرمنقول را پرداخت کنند می توانند برای بقیه آن به نسبت سهم خود سند مالکیت دریافت کنند.اما اگر نتوانند سهم قیمتی زوجه را بدهند باید به نسبت قیمت سهم از عین ملک ایشان را نیز در سند مالکیت شریک کنند.

در مورد سهم الارث زن دوم که بچه ندارد باید بدانیم که منظور از داشتن فرزند در کاهش سهم زوجه فرزندان زوجه نیست.بلکه منظور فرزندان متوفی یعنی شوهر است که مهم نیست از کدامیک از همسران فرزند داشته باشد.

نکته طلایی در این رابطه این است که اگر زوجه اول به هر دلیلی اعم از نبودن شرایط یا وجود موانع از ارث محروم گردد دیگر سهمی نداشته و کلیه سهم زوجه به همسر دوم تعلق پیدا می کند.

تقسیم اموال شوهر در زمان حیات

تقسیم اموال شوهر در زمان حیات:

نکته مهم پر سوالی که وجود دارد این است که شوهر یا هر شخص دیگری تا زمانی که زنده است مالکیت کاملی بر اموالش خواهد داشت .شوهر در زمان حیات خود و در صورت صحت و سلامت عقل می تواند کلیه اموال خود را به همسر دوم یا فرزندان یا حتی افرادی خارج از دایره ورثه انتقال دهد و هیچ شخصی نمی تواند به این بهانه که در آینده این اموال جزئی از میراث وی خواهد شد مانع انتقال گردد.

وصیت به نفع زوجه دوم:

وصیت نامه به موجب ماده 843 قانون مدنی تا حد ثلث مال نیز کاملا معتبر است و به نفع هر کسی که وصیت شده باشد باید بدون قید و شرط اجرا گردد.بیشتر از ثلث مال نیازمند تایید ورثه است و با قبول آنان وصیت بالغ بر ثلث مال نیز معتبر می باشد.

پس سهم الارث زن دوم بدون فرزند از شوهر چنانچه شوهر از همسران دیگر خود فرزندی داشته باشد مانند همسر دارای فرزند خواهد بود و تفاوتی در این میان وجود ندارد.

نقش طلاق رجعی و فوت در زمان عده زوجه:

به موجب ماده 943 قانون مدنی اگر زوجه دوم از شوهر خود به طلاق رجعی مطلقه شده باشد و در زمان عده طلاق شوهر فوت کند باز هم همسر دوم از میراث سهم خواهد داشت.

مهریه و نفقه زوجه دوم:

زوجه دوم نیز چون همسر اول می تواند بعد از فوت شوهر کلیه حقوق مالی خود از قبیل مهریه ،نفقه ایام عده و حتی اجرت المثل ایام زناشویی را مطالبه نماید.این حقوق بر میراث مقدم بوده و قبل از تقسیم ترکه از کل مال برداشته می شود.

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مقالات مرتبط

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–