به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مراحل قانونی چک برگشتی

مراحل قانون چک برگشتی

سر فصل های محتوا

چند نکته حرفه ای حقوقی در زمینه چک برگشتی:

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که از شخص دیگری چکی دریافت کرده اید و مطمئن نیستید که در موعد مقرر بتوانید وجه آن را وصول کنید این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. در این مقاله سعی ما بر آن است که بتوانیم تمام مراحل چک برگشتی در قانون جدید چک را برای شما بیان کنیم.مراحل قانونی چک برگشتی

10 نکته بسیار کاربردی در چک های برگشتی:

اولین و مهم ترین نکته ای که در مورد چک پرداخت نشدنی باید بدانید این است که به محض اینکه بانک از عدم امکان پرداخت وجه چک اطلاع داد باید آن را برگشت بزنید .این کار در نهایت ظرف ده روز بعد برای شما حقوقی به همراه دارد .پس اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که به صادر کننده مهلتی برای پرداخت بدهید از اوچک جدید با تاریخ جدید مطالبه کنید.متاسفانه افرادی هستند که با آشنایی با قوانین چک و رویه های قضائی با بیان اعطاء مهلت تنها امتیازات قانونی شما را از بین می برند.

مدت اعتبار چک برگشتی

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دومین نکته مهم در زمینه چک پرداخت نشدنی این است که در زمان دریافت گواهی عدم پرداخت چک حتما از بانک بخواهید که کدرهگیری ثبت شده در سامانه صیاد را بر روی گواهی قید نماید .در حال حاضر مراجع قضائی بدون درج این کد رهگیری اقدامی انجام نخواهند داد.حتی اگر بانک به شما اعلام نماید که کد رهگیری هنوز صادر نشده باید بدانید که قبل از اقدام قضائی ناگزیر از درج این کد خواهید شد.

سومین نکته مهم درج علت عدم پرداخت چک است.اینکه موجودی حساب کافی نباشد ، امضاء صادرکننده با امضاء موجود در بانک مطابقت نداشته باشد، دستور عدم پرداخت از مراجع قضائی صادر شده باشد یا هر دلیل دیگری حتما باید در گواهی عدم پرداخت قید گردد.نکته مهم اینکه اگر قصد دارید از طریق مراجع ثبتی برای وصول آن اقدام کنید مطابقت یا عدم مطابقت امضاء صادرکننده با امضاء موجود در بانک حتما باید در گواهی عدم پرداخت قید گردد.و چون اکثر بانک ها به طور معمول چنین مسئله ای را قید نمی کنند شما باید از ایشان تقاضای درج بنمایید.

چهارمین نکته بسیار مهم این است که اگر قصد تعقیب کیفری صادر کننده را دارید حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ چک باید گواهی عدم پرداخت آن را دریافت نمایید و نهایت ظرف شش ماه از تاریخ گواهی عدم پرداخت اقدام کنید .در غیر این صورت شکایت کیفری شما رسیدگی نخواهد شد.

پنجمین نکته مهم این است که اگر قصد تعقیب کیفری برای چک دارید بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت نمی توانید چک و حقوق آن را به دیگری منتقل کنید چون در نهایت منجر به صدور قرار منع تعقیب خواهد شد.

ششمین نکته مهم آنکه در رویه قضائی دادگاه ها بعضا دیده می شود که فاصله زمانی طولانی مابین صدور گواهی عدم پرداخت با اقدام قضائی موجب می شود که رای به پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه شود.چرا که دادگاهها معتقدند این فاصله طولانی حکایت از اعطا مهلت به صادرکننده جهت پرداخت میباشد.

هفتمین نکته مهم حق الوکاله وکیل است.اگر شما برای مطالبه قضائی خود از وکیل دادگستری استفاده کنید می توانید حق الوکاله را نیز علاوه بر مبلغ چک از صادرکننده دریافت نمایید.

هشتمین نکته امکان تقاضای تامین خواسته هم زمان با دادخواست اصلی وجود دارد تا بدین وسیله بتوانید اموال خوانده را قبل از شروع دادرسی توقیف نمایید.

نهمین نکته اینکه بر خلاف تصور عامه در اقدام حقوقی یا صدور اجرائیه ها نیز نهایتا می توان جلب خوانده را گرفت و صدور حکم جلب مختص به اقدام کیفری نیست.

دهمین نکته مهم اینکه تنها روشی که هم علیه کلیه متعهدین چک اعم از ظهرنویس و ضامن و … ممکن است و تمام منافع شما را تامین می کند طرح دعوای حقوقی مطالبه چک می باشد .در سه روش دیگر مطالبه علاوه بر وجود شرایط و پیش نیازهای خاص ، تنها بخشی از خواسته قابل مطالبه بوده و فقط می توان علیه صادر کننده طرح دعوا نمود.

آخرین و مهمترین نکته از توصیه های گروه حرفه ای وکیل مالی به شما این است در انتخاب روش مناسب جهت اقدام حتما و الزاما از حضور یا حداقل مشورت یک وکیل پایه یک دادگستری بهره بگیرید.از آنجا که حق الوکاله وکیل قابل مطالبه از خوانده می باشد پس بهترین کار استفاده از وکیل متخصص برای سهولت و سرعت کار است.

شروع مراحل قضایی

شروع مراحل قضائی:

سرانجام بعد از برگشت زدن چک با رعایت ده نکته فوق و انتخاب مسیر مناسب با کمک و مشاوره وکلای متخصص اکنون می توانید وارد مسیر قضائی برای وصول چک گردید.

چک های با مبالغ کمتر از بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف است و چک های بالاتر از این مبلغ در صلاحیت دادگاهها.

اگر خوانده و بانکی که چک را در آن برگشت زده اید هر دو در یک شهر باشند محل اقامت خوانده صالح به رسیدگی می باشد.اما اگر چک موصوف را در شهری غیر از محل اقامت خوانده برگشت زده اید قانون این اختیار و اجازه را به شما می دهد که به انتخاب خود هر یک از دو محل اقامت خوانده یا بانک را برای طرح دعوا انتخاب کنید.

هزینه دادرسی بسته به روشی دارد که شما برای شروع مراحل قضائی انتخاب می کنید.تعقیب کیفری کمترین هزینه و طرح دعوای حقوقی بیشترین هزینه دادرسی را به خود اختصاص می دهد.

مدت زمن رسیدگی و نتیجه گیری نیز در روش های مختلف متفاوت است اما بزرگترین عامل تعیین کننده برای رسیدن به وجه چک میزان همکاری یا مانع سازی توسط خوانده دعواست.

شکایت علیه ظهرنویس چک های قدیمی فقط در صورتی ممکن است که چک ظرف 15 روز از تاریخ آن برگشت خورده باشد.

جلب راه حل نهایی برای چک هایی می باشد که استعلام اموال خوانده هیچ مالی را نشان ندهد.آن هم در صورتی که پس از صدور اجرائیه خوانده اعلام اعسار و تقاضای تقسیط نکند.

در پایان خاطر نشان می کنیم که همانطور که در بالا مشاهده کردید پرونده های چک دارای ظرافت ها و نکات حقوقی بسیار است که هر چک را از دیگری متمایز می کند و به هیچ عنوان نمی توان از نسخه واحدی برای تمامی چک ها استفاده کرد.

هر چند ما تمام تلاش خودمان را کردیم که تا حد امکان نکات کاربردی چک را آ»وزش دهیم اما باز هم باید بدانید که نمی توان در مورد شرایط خاص هر پرونده نظر کلی داد.

تیم حقوقی و تخصصی وکیل مالی با بهره گیری از وکلای مجرب و متخصص در زمینه چک همواره آماده ارائه خدمات وکالتی و مشاوره ای به شما عزیزان می باشد.

لینک های اشتراک گذاری

واتساپ
توییتر
پرینت
تلگرام

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–