به مدت محدود تنظیم تمام لایحه های حقوقی تنها با مبلغ 800 هزار تومن: 09336551268

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾ أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿۴﴾ لِيَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۵﴾

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

نمونه صلح نامه سهم الارث

نمونه صلح نامه سهم الارث

سر فصل های محتوا

آیا سهم الارث میتواند موضوع قرارداد صلح واقع گردد؟

قرارداد صلح یک عقد مبتنی بر مسامحه و مصالحه می باشد.بدین معنا که می تواند اثرات هر گونه عقدی از جمله عقد بیع را داشته باشد در عین اینکه از محدودیت های عقود معین رهایی یابد.به همین دلیل است که سهم الارث می تواند موضوع قرارداد صلح باشد .چه قبل از فوت مورث و چه بعد از آن.

مقاله نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن جهت مطالعه

صلح نامه قبل از فوت

صلح نامه قبل از فوت:

صلح نامه قبل از فوت مورث اگر به دست خود و برای تعیین تکلیف نسبت به اموال وی انجام گردد محاسن زیادی دارد.معمولا اموال به جا مانده از متوفی درگیری های زیادی دارد و موجب اختلافات گسترده بین ورثه و بالارفتن حجم پرونده ها در دادگستری و همچنین درگیری مراجع قضایی در این زمینه می شود.

از محاسن تنظیم چنین صلح نامه ای اول جلوگیری از اختلافات احتمالی ورثه در آینده است.هیچ کدام از ورثه حق اعتراض به تعیین تکلیف اموال توسط مورث را چه قبل از فوت و چه بعد از آن ندارد.قانون به هر شخص زنده ای اجازه می دهد نسبت به اموال خود هر تصمیمی که می خواهد بگیرد و بحث ارث نمی تواند دلیل بر اعتراض به تصمیم شخصی مورث باشد.

دومین فایده برای چنین صلح نامه ای این است که قوانین ارث با میزان سهم مشخص و فرض ثابت در آن جاری نمی گردد. بنابراین شخص می تواند اموالش را بسته به شرایط موجود و شرایط وراث تقسیم نماید.مثلا زوجه موقت که سهمی از میراث ندارد بدین طریق می تواند سهمی از اموال شوهر خود برای آینده داشته باشد.یا اگر فرزند یا حتی شخصی خارج از دائره ورثه وجود دارد که به این اموال نیاز بیشتری داشته باشد با تعیین سهمی بیشتر برای وی می توان مصرف اموال را برای بعد از مرگ در مسیر صحیحی هدایت نماید.

سومین منفعت برای تنظیم چنین صلح نامه ای عدم نیاز به پرداخت مالیات بر ارث می باشد.چون اموال قبل از فوت به وارث منتقل شده است دیگر بحث ترکه و تقسیم و پرداخت مالیات بر ارث وجود ندارد.

چهارمین منفعت مربوط به تقسیم ترکه قبل از پرداخت دیون می گردد.چرا که اموال بعد از مرک شخصیت حقوقی مستقلی دارند به نام ترکه که ابتدا باید کلیه دیون متوفی از جمله مهریه و نفقه زوجه دائم یا موقت از آن کسر گردد .بعد ترکه خالص به جا می ماند و مابین ورثه تقسیم می شود.اما اگر قبل از فوت بر اساس صلح نامه این اتفاق بیفتند دگیر این مسیر برای تقسیم مال نیاز نیست.هر چند که بهتر است ورثه در صورت بدهکار بودن مورث خود طلب وی را پرداخت نمایند.

صلح قبل از وفات معمولا به صورت صلح عمری در دفاتر اسناد رسمی اتفاق می افتد.برای املاک و اموال غیر منقول تنظیم این صلح نامه در دفاتر اسناد رسمی الزامی است .اما برای صلح اموال منقول صلح نامه دستی با امضا و اثر انگشت طرفین و دو شاهد هم می تواند کفایت باشد.

گاهی بعضی از ورثه به هر دلیلی جهت توافق با دیگران مایل است سهم الارث خود را قبل از وفات مورث به کی دیگر از ورثه واگذار کند.

در حال حاضر در دفاتر اسناد رسمی وکالتنامه هایی تنظیم می گردد که به طرف دوم اجازه می دهد هر میزان سهم الارث متقاضی را بعد از فوت مورث مدیریت کند و به خود انتقال دهد.البته باید دانست قدرت این سند در حد یک وکالتنامه است و موجب انتقال نمی گردد.البته توصیه ما این است که برای آینده ای نامعلوم هرگز چنین سند رسمی تنظیم نگردد.

صلح عمری چیست؟

صلح عمری چیست؟

صلح عمریاز نمونه صلح نامه سهم الارث است.در شرایطی که به دلیل منافع گفته شده در بالا شخص می خواهد اموال خود را قبل از فوت به شخصی صلح نماید ولی از آنجائیکه زندگی و ممات هر شخص نامعلوم می باشد از آینده خود و بی سرپناهی و تنهایی می ترسد از این طریق به هر دو هدف نائل می گردد.

در این نمونه صلح نامه سهم الارث که با تشریفات رسمی خود در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردد عین مال به شخص متصالح منتقل می گردد اما منافع آن تا زمان حیات مصالح متعلق به خود اوست.

به تعبیر ساده تر شخص مال خود را به دیگری منتقل کرده است اما تا زمانی که زنده است می تواند بدون دغدغه از مال خود استفاده کند.

این روش بهترین و کارآمد ترین روش برای صلح اموال قبل از وفات می باشد.

صلح بعد از وفات

صلح بعد از وفات:

وقتی شخصی فوت می کند دارایی او دارای یک شخصیت مستقل حقوقی می شود که ما آن را به نام ترکه می شناسیم.ترکه در بدو امر موضوع ارث قرار نمی گیرد.ابتدا باید تمام بدهی ها ،مهریه زن حقوق الهی و ….از آن کسر گردد.سپس نوبت به وصیت می رسد که باید اجرا شود.در نهایت آنچه باقی می ماند موضوع ارث واقع می شود.میراث معمولا پر تنش ترین اختلافات را به همراه می آورد که نه تنها از جنبه روابط خویشاوندی زیبا نیست که از جنبه معنوی و اخروی برای متوفی نیز اثرات خوبی ندارد.بهترین حالت مصالحه و تقسیم اموال در راه اهداف قبل از فوت است.

اما اگر به هر صورت موضوع تقسیم ارث مطرح گردید بهترین حالت تنظیم نمونه صلح نامه سهم الارث میان ورثه است.در واقع مطابق قانون ورثه می توانند برای میراث میان خود تقسیم نامه تنظیم کنند تا هر کدام مالی را بردارند و نیاز به مشارکت مشاعی ورثه در تمام اموال نباشد.چرا که در صورت عدم صلح میان ورثه مالکیت مشاعی آنان در جزء جزء ترکه مطرح می شود که معمولا خود منشا اختلافات بسیار است.

برای تنظیم نمونه صلح نامه سهم الارث باید دقت نمایید که اگر در بین ورثه شخص محجور یا صغیری وجود داشته باشد امکان تنظیم قرارداد صلح وجود ندارد و برای تقسیم ترکه دادگاه باید تصمیم بگیرد.

قرارداد صلح سهم الارث همچنین باید به امضا کلیه ورثه برسد در غیر اینصورت اعتباری ندارد.بدین معنا که تنها چند نفر از ورثه نمی توانند در مورد کل ماترک اتخاذ تصمیم کنند.البته هر کدام به تنهایی می تواند در مورد سهم الارث خود با دیگری هر نوع صلح نامه ای که بخواهد تنظیم نماید.

مطابق ماده 762 قانون مدنی اگر در قرارداد اشتباهی نیز نوشته شود آن را از درجه اعتبار ساقط می نماید مثلا اینکه نام شخصی در مشارکت اموال قید گردد که به هر دلیلی جزئی از ورثه نباشد.

در تنظیم نمونه صلح نامه سهم الارث و در ابتدا مشخصات طرفین با نام مصالح و متصالح عنوان می گردد.مصالح کسی است که اموال خود را به دیگری واگذار می کند و متصالح کسی است که اموال را دریافت می کند.

سپس باید موضوع صلح نامه به صورت دقیق و واضح بیان شود.

از آنجا که قرارداد صلح یک قرارداد مسامحه ای است در تعیین عوض صلح نیازی به متناسب بودن مال الصلح با عوض نمی باشد.

مهمترین بخش یک قرارداد شروط آن است.جایی که هزینه های انتقال ،حق فسخ یا سلب آن و زمان و مکان انتقال اسناد و هر شرط دیگری که مد نظر طرفین باشد همراه با خسارات قابل مطالبه و ضمانت اجراهای شروط قید می گردد.در واقع همین بخش است که به صورت حرفه ای توسط وکلای متخصص تنظیم می گردد تا در آینده و در اجرای قراردادها مشکلی متوجه طرفین نشده یا حقی از هیچ کدام زائل نشود.

بنابراین نمونه صلح نامه سهم الارث موجود در اینترنت نمی تواند برای هیچ کسی کفایت باشد.چرا که هر قراردادی شروط خود را دارد و بسته به شرایط طرفین تنظیم می گردد.وهمین مسئله نقش تخصص وکلای دادگستری را پر رنگ می کند.

توصیه ما به جای استفاده از نمونه صلح نامه سهم الارث که به صورت کلیشه ای و ثابت در همه جا نوشته شده وموجود است شرح شرایط مابین خود و نیازها و تقاضا ها برای یک وکیل متخصص است تا قرارداد ویژه خودتان تنظیم گردد.

 

 

 

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

مقالات مرتبط

تماس رایگان با ما:

تلفن:09336551268

برای تماس با وکیل متخصص در زمینه ی چک و سفته و سهم الارث از شماره ی بالا استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بعد از ثبت درخواست مشاوره شماره وکیل سریعا در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید از یک ساعت مشاوره تخصصی استفاده بفرمایید

———————————————————————————————————————————————————————–

قیمت یک ساعت مشاوره با وکلای متخصص ما                                                       50,000تومان

———————————————————————————————————————————————————————–